AFK G2007-Ål Cup 2018

(Skrevet av Terje Garseg, trener og lagleder for AFK G2007)

Forhistorie:

Sommeren 2016 kom jeg østover over Hardangervidda og passerte Ål og når vi passerte Hallingdal Feriepark, med et gigantisk klatreanlegg, tenkte jeg at «Her må det være en fotballcup!». Jeg sjekket på nettet og faktisk var det noe som het Ål cup i fotball (20 år i 2018), men det var den gang 11 års grense, så vi måtte vente til 2018. Det passet egentlig bra, fordi her måtte det spares MYE penger! Dette fordi jeg skulle invitere alle spillere med familiene sine (mor, far, søsken). Her måtte «Alle med på cup», for at det skulle bli noe av. Alt skulle være GRATIS. De måtte kun kjøpe mat selv.

AFK G2007 er et lag med 14 spillere og 11 nasjonaliteter. I tillegg inviterte vi tidligere spiller Elias (G2008) Vi ble 12 spillere med bakgrunn fra 11 land som dro på cup.

Torsdag

Torsdag 16.08 hentet jeg vår flotte 47-seters buss i Ørje kl 1000 og plukket deretter opp alle familiene etter tur og orden med bagasje, sykler mm. Siste stopp før avreise til Ål var ved boligfeltet Ihlen. Der møtte daglig leder i AFK Tom Bolstad oss. Han hadde med noen T-skjorter og AFK-skjerf, samt gode lykkeønskninger på reisen. Totalt var vi 42 personer med på tur (inkludert 2 babyer, som kjørte i egne biler med mor og far). Alle 12 spillerne var med på bussen og dette skulle være starten på en fire dagers tur som skulle binde gruppen av spillere, søsken og foreldre enda bedre sammen enn den allerede var. Etter et par stopp og ca. fem timer kjøring ankom vi Hallingdal Feriepark, som er en fem-stjerners feriepark. Vi hadde totalt syv hytter av meget høy standard (topp moderne), med to til tre soverom, bad og kjøkken. Hyttene lå på rad og rekke langs ei elv. For noen i gruppen ville dette bli årets eneste feriereise. Det ble delt ut program til alle voksne og barn med oppfordring å følge dette programmet nøye, spesielt lørdag og søndag med to kamper hver dag, som krevde felles oppmøte for avreise med vår flotte buss. Det finnes jo mange kulturer og varianter i alle folkeslag med hensyn på å følge tidspunkter, men jeg må gi alle toppkarakter fordi de var så flinke. På torsdag og fredag var det mye fritid, men lørdag og søndag morgen/formiddag var det hektisk. Etter innsjekk på torsdag var mange av barna i BMX-banen med sine sykler. Det var en kjempekul BMX-bane!!!

Fredag

Fredag 17.08 var det bestilt sikkerhetsopplæring, klatring og ZIP-line (frem og tilbake over elva) fra kl 1030. Alle hadde spist en god frokost og såpass mange som 25 personer deltok i dette. De minste barna (minimum høyde 1,10m) hadde egen løype, mens de større barna (minimum høyde 1,40) og de voksne, kunne velge hvilken løype de ville, og det var mange løyper. Det var også mulighet for å ta ZIP-line frem og tilbake over elva fra 1300-1500 og det var «heavy greier» og veldig gøy. Den var så lang at det var væravhengig om den var åpen og vi hadde flaks med ganske bra vindforhold. Denne klatreparken tror jeg vil sitte på netthinnen resten av livet på de fleste. Etter klatringen, som varte i mange timer for de mest ivrige, var det grilling, lekeland, dyregård, hopping på hoppepute, BMX-bane, fisking, bading, m.m. På ettermiddagen var det litt alvor med spillermøte og forberedelser til lørdagens og søndagens kamper og på kvelden måtte jeg på lagledermøte, der arrangøren fortalte opp arrangementet, litt om reglene og til slutt fortalte de at det i 10-, 11- og 12-års-klasse ville det settes opp en Fair Play cup for både gutter og jenter. Man ble bedømt på fem punkter med karakterer fra 1-5, der 5 var best. Kriteriene gikk på 1.Hvordan behandle lagkamerater, 2. Hvordan behandle motstanderne, 3. Hvordan behandle dommerne, 4. Trenerens oppførsel og til slutt 5. «Tap og vinn med samme sinn». Det skulle vise seg at G11 var den aller største klasse i cupen og Askim FK G2007 kom på delt førsteplass med et annet lag, men tapte på loddtrekning. Det kan nevnes at på minst en av lappene fikk vi toppscore (25 poeng).

Lørdag

Lørdag 18.08 var det opp kl 0800 for å spise frokost og møte godt forberedt til felles avreise med vår flotte buss. Vi var så heldige at vi hadde to bussjåfører (jeg var en av de, men kjørte bare i Indre Østfold;-)) og innsatsen til Jørn Pedersen som bussjåfør var uvurderlig. Hadde jeg måtte bruke mye tid på dette, hadde turen sannsynligvis blitt mye dårligere med mye mer stress. Han stod klar med bussen i gang (luftbremser krever tid til oppstart) og så var det avreise til kamp. Vi møtte Voss og Borgum (fra Voss) på lørdag og det ble tap i første kamp og storseier i andre kamp. Det ga meget god stemning i hele gruppa med en seier og på ettermiddag og kveld var det fri for alle til å gjøre hva man ville. Her viste det seg at samholdet blant både barn og voksne utviklet seg til noe enormt bra. Det var også spillere fra forskjellige skoler som bodde sammen på ei hytte, der man kunne se på de at det var helklaff og de ble gode venner (noe mer enn en lagkamerat). Alle i gruppa vår behandles likt og vi tenker på fellesskap og deltagelse («flest mulig, lengst mulig» for spillere). På kvelden kl 2000 var det cupshow, der bl.a rapperen Temur (meget populær og kjent blant barn og ungdom) underholdt. Barna fikk også prøve seg på litt dansing, da det var en DJ som etterfulgte Temur. Våre spillere fikk faktisk komme inn i garderoben til Temur og ta «selfies» sammen med han. Kult!

Søndag

Søndag 19.08 var det opp kl 0700 for de samme forberedelsene som lørdag. Bussjåføren var på plass i kjent stil og vi spilte to kamper også søndag. Først møtte vi Fyllingsdalen og så Søreide (begge fra Bergen). Den første kampen tapte vi klart, mens andre tapte vi knepent. For å si litt om siste kamp, så hadde vi vunnet den, dersom vi hadde latt de beste spille mer enn de «litt dårligere». Men alle spilte like mye. Dette var ikke en cup med tanke på å vinne for enhver pris. Vi var ALLE på tur SAMMEN. Mellom kampene var det rydding og utsjekk av de flotte hyttene og etter siste kamp hadde vi først lasermåling når spillerne skjøt og så var det medaljer til alle. I etterkant har vi da fått en epost, der de sier at i G11 (den største klassen) kom Askim FK G2007 på delt førsteplass i Fair Play cup, men tapte på loddtrekning.

Etter premieutdeling og litt kaffe og vafler, var det klart for bussturen hjem til Askim. Denne turen hadde kostet krefter og masse penger, men å kunne la unger, der noen ikke har så mange slike reiser, kunne ha det SÅ GØY……. Det gir den største glede!

AFK G2007 er nå tilbake i hverdagen med treninger og seriekamper. Vår spillergruppe og foreldregruppe er helt fantastisk. Vi har plass til fler;-))

Mvh

Terje Garseg

Trener og lagleder for AFK G2007, laget med flest internasjonale stjerner!